بخش اول: چگونه تست بزنیم؟

sanjeshz - سوالات کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور رشته روانشناسی عمومی - چگونه تست بزنیم؟

بخش اول: چگونه تست بزنیم؟

 

بخش اول: چگونه تست بزنیم ؟

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که با اینکه زمان بسیاری را برای مطالعه صرف می کنید و مباحث را به طور کامل می خوانید، اما نتیجه دلخواه و کامل را نمی گیرید پس بدانید که احتمالا نحوه تست زنی شما اشتباه است و شما باید روی این مشکل متمرکز شوید.

در ابتدا باید بدانید که بدون بلد بودن و آشنا بودن با اصول تست زنی واقعا نمی توان نتیجه دلخواه را در آزمون ها گرفت تست زنی اصولی دارد که باید آن را رعایت کرد اگر شما کتابی را در دست بگیرید و تنها یک سری تست ها را حل کنید در این صورت شما فقط یک سری مطالب مطالعه شده را مرور کرده اید ولی با این شیوه نمی‌توان در آزمون ها نتیجه دلخواه و مناسب گرفت.

در کل چهار فاز تست زنی داریم.  تمامی افرادی که در کنکور ها به خصوص کنکور سراسری دارای رتبه های برتر می شوند این مراحل با رعایت می‌کنند.

sanjeshz - چگونه تست بزنیم؟
sanjeshz –

مرحله اول: تست های آموزشی

 

در این مرحله که بلافاصله بعد از خواندن کتاب یا درسنامه یا جزوه یا دیدن فایل ویدیویی درس صورت می گیرد شما باید روی مباحث تستی آن مبحث که آموخته اید کار کنید و تک به تک آنها را بررسی کنید. در واقع در این مرحله شما بیشتر به یادگیری نکات از تست ها می پردازید و آموخته های خود را مورد آزمایش قرار می دهید. با این تمرین شما بیشتر به درس مسلط می شوید.

فراموش نکنید که در این مرحله نکاتی که از تست ها یاد می­گیرید را یادداشت کنید در این فاز از تست زنی نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

  • تست هایی را که اشتباه زده اید یا آنها را بلد نبودید باید علامت دار کنید
  • اگر روزی مبحثی را مطالعه کردید اما فرصت نکردید که روی مباحث آن کار کنید و تست بزنید حتماً روز بعد این کار را انجام دهید، چون مطالب در یاد شما تازه هستند و احتمال فراموش کردن آنها هست و با تست زنی آنها را ماندگار می کنید.
  • نکته مهم آخر در مورد تست های آموزشی این است که هدف در این تست ها آموزش است. در اینجا هدف شما این است که میزان درک خود را از مطلب بسنجید و جاهایی که متوجه نشده اید و اشکال دارید را پیدا کنید و روی آنها کار کنید از بنابراین نباید نگران اشتباه کردن در جواب ها باشید اما این به معنی این نیست که شما این تست­ها را و این مرحله را سرسری بگیرید و از آن با سهل انگاری بگذرید.

در تست های آموزشی درصد گیری صورت نمی­گیرد و اهمیتی ندارد زمان صرف شده برای تست زنی مهم نیست و در این مرحله از تست زنی بهتر است که تستهای در حد کنکور و یا بالاتر باشند.

sanjeshz - سوالات کنکور کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور رشته روانشناسی عمومی - چگونه تست بزنیم؟
sanjeshz –

مرحله دوم: تست های پوششی یا مروری

 

تست های پوششی بهتر است پس از اتمام یک فصل انجام می­شود. در این مرحله همانطور که از اسم آن پیداست هدف مرور مطالب است. بعد از دو الی سه روز که از خواندن مبحث گذشت نوبت به مرور مبحث می رسد. ابتدا مطالب مطالعه شده را به صورت مختصر مرور کنید، سپس شروع به تست زنی کنید. هدف ما در این فاز یادگیری نکات ترکیبی فصل و ارتباط دهی مطالب است که بسیار مهم می باشد و باعث تثبیت مطالب و یادگیری کامل مبحث می شود . نکته مهم در این مرحله این است که  سوالات و تست ها باید شامل سوالات ترکیبی درون فصلی باشد.

همانطور که گفته شد در این مرحله هدف یادگیری مطالب است پس بنابراین پاسخ دهی به سوالات و پیدا کردن اشکالات و فهم کامل مبحث مهم است و درصد گیری انجام نمی دهیم و برای ما تعداد پاسخ‌های صحیح اهمیتی ندارد تایم صرف شده برای تست زنی نیز مهم نیست.

نکته مهم در اینجا این است که حتماً باید در نظر داشته باشید که تست هایی را که قبلاً در آن مشکل داشتید و یا اشتباه زده اید را دوباره حل کنید.

 

مطالب مرتبط:

زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

نکات برنامه ریزی هوشمندانه  برای آمادگی برای کنکورهای سراسری

چطور درس بخوانیم؟

بخش دوم: چگونه تست بزنیم؟

 

 

اشتراک در شبکه های اجتماعی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر مطالب در همین رابطه
مطالب مشابه
سبد خرید