بودجه بندی کنکور سراسری برای رشته علوم انسانی

sanjeshz - بودجه بندی -سنجش زد -

بودجه بندی کنکور سراسری برای رشته علوم انسانی

 

چگونه درس بخوانم که نتیجه مطلوب بگیرم؟ چگونه درس بخوانم که با رتبه عالی قبول شوم؟ کدام دروس مهمتر است؟ کدام فصل ها را بخوانم که بتوانم درصد بالاتری را بیاورم؟ از این دست سوالات اینها همه سوالاتی است تمام داوطلبان کنکور خواهان رسیدن به پاسخ آن هستند در بخش مشاوره کنکور ما به این سوالات پاسخ می دهیم.

sanjeshz - بودجه بندی
sanjeshz –

 

برای شروع هر کاری نیاز به برنامه ریزی دقیق داریم و برای برنامه ریزی نیاز داریم که هدف های خود را معین کنیم و مسیر را بشناسیم. اگر شما هم داوطلب کنکور سراسری هستید ابتدا باید با بودجه بندی مباحث و دروس کنکور آشنا شوید.

شناخت سر فصل ها و مباحث درس به ما کمک می کند تا بتوانیم برنامه ریزی درست و دقیقی برای آزمون سراسری  انجام دهیم. داشتن هدف و برنامه ریزی دقیق اولین قدم برای شروع مطالعه برای کنکور سراسری است. در اولین گام هدف خود را به صورت واضح و مشخص روی کاغذ بنویسید این کار سبب می شود تا شما آن را دست یافتنی بیابید.

گام دوم برای هر داوطلب داشتن یک برنامه ریزی درست و دقیق است برای این کار باید با بودجه بندی تفکیکی سوالات هر درس آشنا باشید و زمان خود را تنظیم کنید.

کنکور رشته علوم انسانی یکی از رشته های پرمتقاضی کنکور سراسری است. در رشته علوم انسانی با توجه به گستردگی دروس به خصوص دروس تخصصی برنامه ریزی دقیق آشنایی با بودجه بندی سوالات بسیار مهم است. دروس تخصصی رشته علوم انسانی شامل ریاضیات اقتصاد زبان و ادبیات فارسی زبان عربی تاریخ جغرافیا علوم اجتماعی فلسفه منطق روانشناسی می باشد. با توجه به رقابت شدید و سنگین بین رشته های برتر در کنکور سراسری برنامه ریزی و مطالعه استفاده از مشاوره و آزمون های آزمایشی و کتب کمک درسی تست لازم و ضروری است.

بودجه بندی سوالات کنکور چیست؟

 

به تعداد سوالاتی که از هر مبحث کتاب برای هر درس در کنکور سراسری طراحی می‌شود بودجه بندی می گویند.

آگاهی از بودجه بندی سوالات کنکور سراسری برای هر رشته به داوطلبان کمک می کند تا بر اساس آن و از توانایی های خود به مطالب مسلط شده و بتوانند در آزمون نتیجه بهتری بگیرند.

sanjeshz - بودجه بندی
sanjeshz –

بودجه بندی دروس عمومی:

در دروس عمومی با توجه به زمان محدود برای پاسخگویی به سوالات نیاز به تسلط کامل به مباحث هر درس و زمان بندی دقیق برای پاسخگویی دارید.

 

 درس ادبیات و زبان فارسی:

این درس در کنکور سراسری شامل ۲۵ سوال می باشد. مهمترین بخشی درس قرابت معنایی می باشد. در زیر بودجه بندی درس زبان و ادبیات فارسی آمده است.

معنی لغت ۳، آرایه های ادبی ۴، دستور زبان ۵،  املا ۳، حفظ شعر ۱، قرابت معنایی ۹ تست

مدت پاسخگویی به این در ۱۸ دقیقه می باشد یعنی برای هر سوال ۴۲ ثانیه فرصت دارید که با توجه به فرصت کم برای پاسخگویی به هر سوال نیاز به تسلط کامل به این درس دارید.

بودجه بندی درس دین و زندگی:

این درس شامل ۲۵ تست می­باشد. ۱۴  سوال آن از متن کتاب، ۶ سوال از آیات و روایات مطرح می گردد. اشعار و احادیث ۵ سوال دارد. در واقع بودجه بندی هرپایه به صورت زیر است:

دین و زندگی پایه دهم ۹ سوال دین

زندگی یازدهم ۸ سوال

دین و زندگی پایه دوازدهم ۸ سوال را به خود اختصاص می‌دهد.

مدت پاسخگویی به سوالات دین و زندگی ۱۷ دقیقه می باشد که برای هر سوال ۴۲ ثانیه فرصت دارید.

 

زبان انگلیسی:

در کنکور سراسری ۲۵ سوال از سوالات دفترچه عمومی مربوط به این درس می باشد. واژگان و درک مطلب بیشترین تعداد سوالات را دارند. بودجه بندی آن به ترتیب زیر است:

واژگان ۸ سوال

گرامر ۴ سوال

درک مطلب ۸ سوال

کلوز تست ۵ سوال

درس عربی:

بودجه بندی درس به صورت زیر می باشد:

ترجمه تعریب  ۱۲ سوال

درک مطلب ۴ سوال

حرکت گذاری یک سوال

قواعد ۵ سوال

تحلیل صرفی ۳ سوال

را به خود اختصاص می‌دهند. برای پاسخگویی به سوالات درس عربی برای هر سوال ۴۸ ثانیه فرصت دارید که در مجموع برای این درس ۲۰ دقیقه زمان در نظر گرفته شده است.

sanjeshz - بودجه بندی تفکیکی
sanjeshz –

دروس تخصصی :

 

درس ادبیات فارسی:

درس ادبیات فارسی برای رشته علوم انسانی یکی از دروس تخصصی محسوب می شود در این درس با ۹ سوال از تاریخ ادبیات و سبک شناسی مطرح می شود از مبحث عروض ۶ سوال و از مبحث قافیه 2 سوال مطرح می­شود از ترکیب عروض و قافیه هم یک سوال مطرح می­شود شناخت آرایه های ادبی بسیار مهم است و از این مبحث ۷ سوال مطرح میشود قرابت معنایی ۵ سوال را به خود اختصاص می دهد. در مجموع ۳۰ سوال از این درس مطرح می شود.

درس ریاضیات:

درس ریاضیات کنکور انسانی دارای ۲۰ سوال است از ریاضیات پایه دهم ۹ سوال مطرح می شود از هر کدام از مباحث عبارت های جبری (اتحاد جبری و کاربرد ها )، عبارت های جبری (عبارت های گویا)، معادله درجه دوم (معادله و مسائل توصیفی)، معادله درجه دوم (معادلات شامل عبارات گویا)، تابع ( نمودار تابع درجه ۲)، کار با داده های آماری (معیارهای پراکندگی) هرکدام یک سوال سوال مطرح می شود و از مبحث نمایش داده ها ( نمودار های یک متغیره) این ۲ تست داده می شود.

۶ تست دیگر از این درس از ریاضیات پایه یازدهم مطرح می شود اسم پس از آشنایی با منطق و استدلال ریاضی( گزاره ها و ترکیب گزاره ها) یک تست، تابع( اعمال بر روی تابع) ۲ تست ، توابع( توابع پلکانی و قدر مطلقی)، آمار (شاخص های آماری) ،آمار (سری های زمانی) هرکدام یک تست داده می شود

از کتاب ریاضیات پایه دوازدهم مباحث آمار احتمال (شمارش)، الگوهای خطی (دنباله حسابی)، الگوهای خطی (مدلسازی و دنباله)، الگوهای غیرخطی (دنباله هندسی) هرکدام یک تست بیان می شود و مبحث احتمال ۲ تست را به خود اختصاص می دهد.

درس تاریخ:

درس تاریخ در رشته علوم انسانی یکی از دروس تخصصی می باشد که ۱۵ سوال از آن مطرح می شود. کتاب های تاریخ دهم و یازدهم و دوازدهم هرکدام دارای ارزش برابر هستند از هر یک از آنها ۵ تست بیان می گردد.

درس عربی:

درس عربی  در رشته علوم انسانی یکی از دروس مهم و تخصصی این رشته می باشد و ۲۰ تست از تست­های درس تخصصی را به خود اختصاص می‌دهد.

۸ تست مربوط به ترجمه، ۳ تست تحلیل صرفی، ۱ تست مفهوم، ۶ تست قواعد و یک تست هم مربوط به مبحث اعداد می باشد.

sanjeshz -  بودجه بندی
sanjeshz –

درس روانشناسی:

درس روانشناسی از درس های تخصصی رشته انسانی می باشد که از آن ۲۰ سوال مطرح می­شود. بودجه بندی این درس در ادامه مطلب آمده است:

روانشناسی، تعریف و روش مطالعه ۳ تست ،  روانشناسی رشد ۳ تست،  احساس، توجه، ادراک ۴ تست ،حافظه و علل فراموشی ۲ تست،  تفکر ۱ حل مسئله ۲ تست ، تفکر ۲ تصمیم گیری ۳ تست، انگیزه و نگرش ۲ تست ، روانشناسی سلامت ۱ تست

درس منطق:

از این درس ۹ تست بیان می شود. لفظ و معنا ، مفهوم و مصداق، استدلال استقرایی ، قضیه شرطی و قیاس استثنایی هرکدام یک تست را به خود اختصاص می‌دهند. مبحث روابط میان ذهن، زبان و خارج ۲ تست و مبحث قضیه حملی ۳ سوال بیان می‌شود

درس علوم اجتماعی:

از کتاب جامعه شناسی پایه دهم ۲ سوال و از کتاب جامعه شناسی پایه یازدهم ۸ سوال مطرح می شود. جامعه شناسی پایه دوازدهم بیشترین تعداد سوالات یعنی ۱۰ سوال را به خود اختصاص می دهد در مجموع از این درس ۲۰ سوال مطرح می‌شود.

جغرافیا:

جغرافیایی که از دروس اختصاصی رشته علوم انسانی می باشد از هر پایه ۵ سوال مطرح می‌شود.

اقتصاد:

آخرین درسی که از رشته انسانی به بررسی آن می پردازیم اقتصاد می‌باشد. مهمترین فصل این درس فصل ۱ می باشد از این فصل ۶ سوال می آید. فصل دوم ۳ تست ، فصل سوم یک تست و فصل چهارم ۵ تست را به خود اختصاص می دهد.

 

برای ارتباط با ما و دریافت جدیدترین مطالب ما را در تلگرام دنبال کنید:

t.me/sanjeshz

مطالب مرتبط:

بخش اول: چگونه تست بزنیم؟

بودجه بندی تفکیکی سوالات کنکور سراسری درس زیست شناسی

نکات برنامه ریزی هوشمندانه  برای آمادگی برای کنکورهای سراسری

چطور درس بخوانیم؟

بخش دوم: چگونه تست بزنیم؟

اشتراک در شبکه های اجتماعی
دیگر مطالب در همین رابطه
مطالب مشابه
سبد خرید